Kdaj se splača postati prostovojni zavezanec za DDV?

Avtor

Marija Tomc Muc

Petra je samostojni podjetnik, ki se ukvarja z inštrukcijami. Je mali davčni zavezanec, kar pomeni, da ni identificirana za DDV. Sedaj pa razmišlja, ali bi se ji splačalo postati zavezanec za DDV.

Zakaj bi nekdo prostovoljno želel postati zavezanec za DDV in si s tem nakopati dodatne stroške in administrativno breme?

V grobem ločimo tri take primere:

  • Če davčni zavezanec pretežno posluje z drugimi davčnimi zavezanci.
  • Če je davčni zavezanec pretežen izvoznik ali pretežno dobavlja blago ali storitve v EU.
  • Redkejši pa so primeri, ko se prostovljna vključitev v sistem DDV splača tudi, če davčni zavezanec nabavlja blago pretežno po višji davčni stopnji, prodaja pa ga pretežno po nižji.

Poglejmo konkretno primerjavo:

Imamo dve podjetji s povsem identičnim poslovanjem, le da je prvo zavezanec za DDV, drugo pa ne.

Podjetje A - zavezanec za DDV

Podjetje B - nezavezanec za DDV

Prejeti računi: 12.200 € z vključenim DDV

Prejeti računi: 12.200 € z vključenim DDV

Lahko odbije vstopni DDV: - 2.200 €

Ne sme odbiti vstopnega DDV

Skupni stroški: 10.000 €

Skupni stroški: 12.200 €

 

Obe podjetji želita ustvariti 5.000 € razlike v ceni (marže), zato izdata naslednje račune za prodano blago/opravljene storitve:

Podjetje A - zavezanec za DDV

Podjetje B - nezavezanec za DDV

Izdan račun brez DDV: 15.000 €

Izdan račun brez DDV: 17.200 €

DDV 22%: 3.300 €

DDV se ne obračuna

Prodajna vrednost: 18.300 €

Prodajna vrednost: 17.200 €

 

Vidimo, da je končni znesek pri podjetju A sicer višji (18.300 €), vendar je od tega 3.300 € DDV. Kaj to pomeni? Podjetje A, ki je zavezanec za DDV je bolj privlačno za kupce, ki so tudi sami zavezanci za DDV. Ti imajo namreč pravico do odbitka vstopnega DDV, tako da 3.300 € zanje ni strošek. Zanje je strošek 15.000 €, kar je za 2.200 € ceneje kot pri podjetju B, ki ni zavezanec za DDV.

Podjetje B, ki ni zavezanec za DDV pa je seveda bolj privlačno za končne kupce, ki nimajo pravice do odbitka vstopnega DDV. Njihov strošek je 17.200 €, kar je 1.100 € manj kot pri podjetju A, ki je zavezanec za DDV. 

Torej, če so vaši kupci predvsem zavezanci za DDV, ali če pretežno izvažate, oziroma prodajate v EU, potem se vam gotovo splača, da se čim prej postanete zavezanec za DDV.

Če pa so vaši kupci pretežno končni kupci, fizične osebe, kot jih ima tudi naša Petra, potem prostovoljni vstop v sistem DDV ni toliko smiselen.

Še bolj podrobno in še več primerjav na konkretnih izračunih boste našli v video priročniku Identifikacija za DDV. Oglejte si ga!